8 نکته کلیدی برای اینکه بدانیم چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟

در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟ هر دانشجویی در طول مراحل تحصیلی حداقل یک تحقیق در سطح دانشگاه نوشته است. اگر قبلا تحقیق دانشجویی انجام نداده باشید، نوشتن یک تحقیق یا پژوهش خوب می‌ تواند دشوار و وقت گیر باشد. این مقاله سعی دارد همه آنچه را که برای نوشتن یک تحقیق موثر و تأثیرگذار می دانید، به شما ارائه دهد تا نمره خوبی کسب کنید. انجام تحقیق دانشجویی می‌تواند یک چالش باشد. اما با کمی تمرین می‌ تواند به بخش مهمی از فعالیت های آکادمیک و حرفه ای شما تبدیل شود. برای اینکه با تحقیق بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت تحقیق بنیادی و کاربردی را مطالعه کنید. برای دانشجویان معماری هم خدمات منحصر به فردی داریم. شما می توانید با مراجعه به قسمت انجام پروژه معماری دانشجویی، جدیدترین خدمات ما را مشاهده کنید.

چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟
چگونه یک تحقیق دانشگاهی بنویسیم؟

چگونه یک تحقیق دانشگاهی بنویسیم؟

برای اینکه بدایند چگونه یک تحقیق خوب بنویسید؟ باید به نگارش تحقیقات دانشگاهی مسلط باشید. در واقع باید بخش های مختلف شیوه نامه یک تحقیق حرفه ای را به طور کامل بشناسید. مهارت در نگارش تحقیق، مقدمه تسلط بر انجام سمینار کارشناسی ارشد می باشد. در ادامه این مقاله، به چگونگی انجام تحقیق دانشگاهی پرداخته ایم. مراحل زیر به شما کمک می‌ کنند تا یک تحقیق خوب بنویسید که در برگیرنده عنوان و محتوای خوب و علمی باشد.

مرحله اول: با ساختار تحقیق دانشجویی آشنا شوید

قبل از شروع به انجام تحقیق دانشجویی، باید بدانید که استادتان از شما چه می‌ خواهد. بسیاری از دانشجویان این مرحله را نادیده می‌ گیرند. برای اینکه نتیجه و نمره مطلوبی از تحقیق خود بگیرید باید دستورالعمل‌ ها را رعایت کنید. زمان بیشتری را صرف انجام پروژه دانشجویی خود کنید. تکالیف نوشتاری، دستورالعمل ‌ها، فرمت های نگارشی را با دقت بخوانید. از مطالب مهم یادداشت ‌برداری کنید. باید بدانید که استاد شما دقیقا چه چیزی از شما می خواهد. اگر مطمئن نیستید، از استاد خود بپرسید. قبل از اینکه موضوعی را انتخاب کنید، از استاد خود بخواهید توضیح دهد. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که در مسیر درست هستید.

مرحله دوم: موضوع تحقیق خود را انتخاب کنید

هنگامی که متوجه شدید از شما چه چیزی خواسته شده و تحقیق خود را پیرامون چه مبحثی بنویسید، وقت آن است که تصمیم بگیرید چه موضوعی را به طور دقیق انتخاب کنید. این بخش از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا به نوعی معرف کل کار تحقیق دانشجویی شما است. از راهنمایی‌ های ارائه شده توسط استادتان برای کمک به انتخاب موضوع تحقیق خود استفاده کنید. اگر موضوعی دارید که آن را دوست دارید، اما منطبق با دستورالعمل ‌ها نیست، موضوع دیگری را انتخاب کنید. می ‌توانید از این تحقیق دانشجویی به عنوان فرصتی برای یادگیری مطالب جدید استفاده کنید. موضوع تحقیق خود را به نحوی انتخاب کنید که بتوانید در مراحل بعدی دانشگاهی خود از آن استفاده کنید.

مرحله سوم: با نحوه سرچ کردن تحقیق دانشجویی آشنا شوید

  • برای اینکه بدانیم چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟ باید با نحوه سرچ کردن آشنا شویم.
  • از بسط دادن بی مورد متن پرهیز کنید.
  • استفاده از منابع قابل اعتماد و معتبر.
  • از عنوان های جذاب استفاده کنید.
  • نکات کلیدی تحقیق خود را شناسایی کنید.
  • برای انجام تحقیق دانشجویی خود از کتاب های مختلف استفاده کنید.
  • مقالات و دیدگاه های مختلف را بررسی کنید.

مرحله چهارم: ساختار تحقیق دانشجویی خود را مشخص کنید

در این مرحله به نظر می رسد فهمیده باشیم که چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟ این مرحله دربرگیرنده همه چیز درباره ساختار تحقیق شما است. هر تحقیقی با توجه به شیوه نامه دانشگاه، ساختار خاصی دارد. اما اکثر تحقیقات دانشجویی در بسیاری از مواقع شبیه به یکدیگر هستند. شما باید بدانید که تحقیق خوب از فهرست مطالب، چکیده، کلیات تحقیق، مبانی نظری، روش تحقیق، بحث و گفتگو، جمع ‌بندی و نتیجه ‌گیری و بخش فهرست منابع و مأخذ تشکیل شده است. اکنون که متناسب با نظر استاد و دانشگاه خود، ساختار تحقیق خود را آماده کردید، باید مطالب خود را از دسته بندی کرده و در فرمت تحقیق خود قرار دهید.

مرحله پنجم: یک طرح کلی ایجاد کنید

در این مرحله شما باید یک طرح کلی به اندازه یک صفحه از تحقیق دانشجویی خود آماده کنید و تمام مطلب مهم و با اهمیت تحقیق خود را درون این طرح بنویسید و به استاد تحویل دهید. به این ترتیب استاد شما با نحوه کار، موضوع و ساختار کلی تحقیق شما آشنا خواهد شد. نحوه ایجاد طرح کلی شما ممکن است به پروژه شما بستگی داشته باشد. توجه داشته باشید که برای ارئه طرح کلی، حتما قواعد ویراستاری را رعایت کنید. بهتر است برای انجام پروپوزال خود از یک مقدمه شروع کرده و به نتیجه گیری ختم کنید.

مرحله ششم: تقویت مهارت در نوشتن تحقیق

کاری که تا این لحظه انجام داده‌ اید بسیار ضروری است. تمامی این مراحل به شما کمک می‌ کند تا یک تحقیق قوی، واضح و حرفه ای تهیه کنید. زیرا تا اینجا با اصول نوشتن تحقیق دانشجویی خوب آشنا شده‌ اید و آنها را فرا گرفته‌ اید. نگران پیدا کردن کلمات مناسب و استفاده قواعد دستور زبان نباشید. اگر چیزی را نقل می‌ کنید، باید منبع خود را ذکر کنید. منابع باید موثق باشند. سعی کنید مقالات معتبر داخلی و خارجی و انواع پایان نامه ها را مطالعه کنید تا با طرز بیان این نوع تحقیقات آشنا شوید.

مرحله هفتم: محتوای تحقیق خود را ویرایش کنید

اگر بخواهیم بدانیم که چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟ باید به لحاظ گرامری، نگارشی، ساختاری و معنایی متن خود را ویرایش کنیم. با دقت به نحوه بیان جملات خود توجه کنید. نوع و سایز فونت، حاشیه صفحات و تمام نکات ساختاری را طبق شیوه نامه دانشگاه خود تدوین کنید. در هنگام انجام ویراستاری تحقیق خود بسیار دقیق باشید. در مواقعی که نیاز است جملات تحقیق خود را بسط دهید. جملاتی را که تکراری هستند و با جملات دیگر تحقیق شما قرابت معنایی ندارد، حذف کنید. در این مرحله باید تحقیق خود را دوباره بخوانید و مشکلات را رفع کنید.

مرحله هشتم: فهرست بندی و منبع نویسی تحقیق را فراموش نکنید

پس از اتمام مراحل، زمان آن رسیده است که تحقیق خود را به طور کامل جمع آوری کنید. بهتر است برای نظم دادن به تحقیق خود از فهرست مطالب، اشکال، جداول و نمودارها استفاده کنید. توجه داشته باشید که شماره صفحه عنوان فهرست با شماره صفحه عناوین درون متن یکسان باشد. برای اینکه یک تحقیق حرفه ای انجام دهید، باید از رفرنس دهی های اتوماتیک استفاده کنید.

سفارش تحقیق آنلاین در دورنوشت

برای اینکه بدانیم چگونه یک تحقیق خوب بنویسم؟ باید مراحل نوشتن یک تحقیق خوب را بدانیم. به یاد داشته باشید مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه ‌گیری مهمترین بخش تحقیق شماست. با اتکا به این چارچوب و استاندارد، می ‌توانید تحقیق خود را سازماندهی کنید و با ارائه آن نمره مناسبی کسب کنید. متخصصان ما برای کمک به شما در نوشتن یک تحقیق خوب همیشه آماده هستند. اگر نیاز به انجام تحقیق دانشجویی ارزان دارید، حتما سفارش تحقیق انگلیسی و یا فارسی خود را در دورنوشت ثبت کنید.

پرسشهای متداول در ارتباط با اینکه چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟

آیا تحقیق همان مقاله است؟

خیر. فرمت و شیوه نگارش تحقیق و مقاله متفاوت است.

قیمت انجام تحقیق دانشجویی چقدر است؟

هزینه انجام تحقیق به فاکتورهای مختلفی از جمله؛ تعداد صفحات، زمان انجام تحقیق، محتوای تحقیق و پیچیدگی آن بستگی دارد.

در حالت کلی یک تحقیق خوب چند صفحه است؟

تعداد صفحه یک تحقیق دانشجویی به انتخاب موضوع، منابع مورد بررسی و … بستگی دارد.

آیا می توان تحقیق دانشجویی را در مجلات ثبت کرد؟

خیر. فرمت و ساختار تحقیق دانشجویی به صورت مطالعه مروری است و استاندارد های یک مقاله برای ثبت شدن در مجله را ندارد.

2 دیدگاه برای “چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.