بررسی جدیدترین تفاوت سمینار و وبینار در سال 2023

در این مقاله می خواهیم به تفاوت سمینار و وبینار بپردازیم. در عصر حاضر دیجیتال و تکنولوژی به طور فزاینده ای درحال افزایش است. سمینارها و وبینارها هم به یک بحث مشترک در همه مشاغل و صنایع و حوزه های زندگی تبدیل شده اند. سمینارها و وبینارها فرصت های ارزنده ای برای مشاغل و مدیران شرکت فراهم می کنند تا با سایر اعضای حوزه و صنعت خود ارتباط برقرار کنند. برای آشنا شدن با ماهیت سمینار، پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد را مطالعه کنید.

تفاوت سمینار و وبینار
مقایسه بین سمینار و وبینار

سمینار چیست؟

سمینار به عنوان نوعی دستورالعمل برای اهداف آموزشی تعریف می شود. سمینار ها معمولا توسط مدیران سازمان و یا دانشجویان کارشناسی ارشد ارائه می شود. سمینار برای گردآوری گروهی از افراد در یک مکان خاص بر اساس یک موضوع واحد طراحی شده است. یک مربی، مدیر و یا دانشجوی ارشد، از طریق انجام تحقیق اقدام به ارائه سمینار می کند. در واقع سمینار جلسه ای است که برای تبادل اطلاعات میان اعضای آن که اغلب از یک جامعه مشترک هستند، برگزار می‌ شود.

سمینار چیست؟

وبینار چیست؟

وبینار(webinar) ارائه سخنرانی یا کارگاهی است که با کمک ویدیو کنفرانس از طریق اینترنت و به صورت آنلاین پخش می شود. شرکت کنندگان به صورت حضوری همدیگر را ملاقات نمی کنند. جلسه به صورت مجازی است. اسناد صوتی و تصویری را می توان با کمک فناوری مربوطه به اشتراک گذاشت. برای حضور در یک وبینار، شما باید به سیستم وبینار بروید. این سیستم به شما کمک خواهد کرد که به صورت آنلاین، ارائه انجام پاورپوینت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. وبینارها از بهترین بسترهای بازاریابی هستند. برای ویدیو های بازاریابی این امکان وجود دارد که توقف و یا مکث کنید. این موضوع برای وبینارها امکان پذیر نیست. مخاطبان وبینار باید وبینار را تا آخر تماشا کنند.

وبینار چیست؟

ویژگی های وبینار کدامند؟

  • وبینار به غنی تر شدن محتوای آنلاین مخاطبان و کاربران کمک می کند.
  • وبینار به شما کمک می کند تا سوالات کاربران در همان زمان برطرف شود.
  • وبینارها برای مخاطبان تمام جهان قابل دسترسی هستند.
  • مشاغل و دانشجویان می توانند با تمام افرادی که مورد نظرشان است مکالمه کنند.
  • فرصت دعوت از متخصصان صنعت و آموزش، برای وبینار های آنلاین فراهم می شود.

6 تفاوت بزرگ بین سمینار و وبینار چیست؟

زمانی که افراد برای یادگیری در کنار هم جمع می شوند، فرصتی مناسب برای بررسی همه جانبه در مورد موضوعاتی از جمله آموزش، بازاریابی، تجارت و… است. دو نمونه از ابزارهای یادگیری جمعی، سمینار و وبینار می باشد. سمینار از نوع خصوصی تر یک رویداد است. در سمینار فقط برخی از متخصصان حوزه آموزش و صنعت دعوت می شوند. برگزاری وبینار تا حدودی ماهیت عمومی و همگانی دارد. این در حالیست که هدف اصلی هر دو مورد یعنی سمینار و وبینار تعامل موثر و تولید آگاهی بیشتر است.

1- مکان جلسه

یکی از موارد برجسته تفاوت سمینار و وبینار که به وضوح قابل رویت است، مکان متفاوت شرکت کنندگان در این دو رویداد است. در سمینار افراد از نظر مکانی زیر یک سقف همدیگر را ملاقات می کنند. تعامل کاملا حضوری است. افراد اساسا باید در یک مکان جمع شوند تا سمینار برگزار شود. اما وبینار از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می شود. این امکان را به شرکت کنندگان می دهد که از مکان های جغرافیایی مختلف با یکدیگر در تعامل باشند.

2- تمرکز و توجه

  • تمرکز افراد برای ارائه سمینار دانشجویی و یا تجاری بیشتر از وبینار است.
  • با حضور اساتید، دانشجویان، مدیران و کارمندان، میزان حواس پرتی در سمینار کمتر می شود.
  • در سمینار زمان بیشتری برای تسلط بر روی مطالب وجود دارد.
  • در وبینار ممکن است عوامل بیرونی حواس شما را پرت کنند و باعث شوند از مسیر ارائه دور شوید.

3- تعامل با شرکت کنندگان مهمترین تفاوت سمینار و وبینار

  • در سمینار افراد با ارائه دهندگان و کارشناسان بحث و تعامل داشته خوبی دارند.
  • تعامل بهترین راه بدست آوردن اطلاعات ارزشمند است. به خصوص اگر علاقه به موضوع دارید.
  • در وبینار افراد با سایر شرکت کنندگان تعاملات اندک و محدود دارند. این مورد باید بزرگ ترین تفاوت سمینار و وبینار باشد.

4- میزان دسترسی

در وبینار می توان مخاطبان بیشتری را جذب کرد. تا زمانی که یک شرکت کننده می تواند به تجهیزات کنفرانس صوتی و تصویری مورد نیاز دسترسی داشته باشد، دسترسی و تعامل در وبینار برقرار است. در یک سمینار فقط افراد نزدیک به محل سمینار می توانند به یکدیگر دسترسی داشته باشند.

5- هزینه های شرکت در سمینار و وبینار

شما می توانید به راحتی در خانه خود بدون نگرانی برای سفر به نقاط مختلف در وبینار شرکت کنید. تنها هزینه ای که متحمل می شوید مدت زمان صرف شده در زمان کنفرانس ویدیویی است. اما سمینار ها برای شما هزینه های بیشتری خواهند داشت. شما باید برای سفر کردن بودجه مناسب داشته باشید. تصور کنید چه ضرری برای شما دارد اگر به دلیل شرایط پیش بینی نشده، سمینار در محل مورد نظر لغو شود.

6- آسایش و راحتی

همه ما می دانیم که نشستن در یک اتاق ویدیو کنفرانس چقدر خسته کننده است. شرکت کنندگان مجبورند کنار هم بنشینند و ساعت ها به سخنان ارائه دهنده گوش بدهند. این شرایط را با خانه ماندن و ارتباط از طریق وبینار و به صورت آنلاین مقایسه کنید. مشخص است که به لحاظ راحتی وبینار بسیار گزینه مناسب تری است.

انجام سمینار ارشد در دورنوشت

با توجه به این مقاله دریافتیم که تفاوت سمینار و وبینار واضح است. انتخاب هر کدام، بستگی به شرایط شما دارد. هر دو  مزایا و معایبی دارند. اگر می خواهید بین وبینار و سمینار یکی را انتخاب کنید، شناخت دقیق هر کدام از آنها بسیار موثر است. برای اینکه در سمینار خود یک ارائه منحصر به فرد و جذاب داشته باشید، سفارش سمینار کارشناسی ارشد خود را در دورنوشت ثبت کنید.

سوالات متداول در زمینه تفاوت سمینار و وبینار

آیا برای ارائه وبینار کارشناسی ارشد به ساخت قالب نیاز است؟

بله. برای ارائه وبینار ارشد در دورنوشت، تمپلیت های تخصصی طراحی می شود.

برای انجام سمینار کارشناسی ارشد پاورپوینت هم طراحی می کنید؟

بله. علاوه بر انجام سمینار تخصصی کارشناسی ارشد، قالب های تخصصی پاورپوینت هم طراحی می شود.

آیا برای ارائه وبینار نیاز به تحقیق و گردآوری اطلاعات است؟

بله. دورنوشت برای انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات همواره در کنار شماست.

آیا می توان برای دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد از وبینار استفاده کرد؟

بله. با توجه به شرایطی که قوانین دانشگاه شما مشخص می کند، می توانید به صورت مجازی از پایان نامه خود دفاع کنید.