در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه قالب پاورپوینت بسازیم؟ برای اینکه با نحوه ساخت قالب پاورپوینت ساده آشنا شوید، حتما این مقاله را مطالعه کنید. کسانی هستند که بنا بر حرفه خود سروکار زیادی با انجام خدمات پاورپوینت دارند. بنابراین وقت زیادی را برای طراحی و ساخت فایل های پاورپوینت صرف می کنند. در ادامه این مقاله به آموزش ساخت پاورپوینت حرفه ای می پردازیم تا به راحتی بتوانید یک پاورپوینت زیبا برای خود طراحی کنید. برای اینکه با موارد ابتدایی پاورپوینت آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه پاورپوینت درست کنیم؟ را به دقت مطالعه کنید.

کامل ترین مرجع آموزش ساخت پاورپوینت حرفه ای در دورنوشت

طراحی و ساخت پاورپوینت برای هر موضوع مجزا، آن هم به صورت جداگانه می تواند بسیار زمان بر باشد. راه حل این این مشکل آن است که قالب هایی را از قبل آماده کنید و هنگام نیاز از آن ها استفاده کنید. بدین ترتیب نیازی نخواهد بود که دوباره طراحی را از اول انجام دهید. یعنی کافی است مطلب خود را فقط در فایل پاورپوینت جایگذاری کنید. اما چگونه می توان قالب های پاورپوینت را طراحی کرد به گونه ای که هر بار برای هر نوع مطلب جدیدی، قابل استفاده باشند. با ما همراه باشید تا ایده های جذاب نحوه ساخت پاورپوینت ساده و حرفه ای را برای شما بیان کنیم.

چگونه قالب پاورپوینت بسازیم؟
آموزش ساخت قالب پاورپوینت

ساخت قالب پاورپوینت و انتخاب رنگ

نخستین گام آن است که بدانید می خواهید تمپلیت پاورپوینت شما چه تمی داشته باشد. یا از چه رنگ، شکل، تصاویری در آن استفاده شده باشد. بدین منظور خوب است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • انتخاب رنگ قالب: رنگ های انتخابی شما با هم همخوانی داشته باشند. یعنی از ترکیب رنگ هایی استفاده کنید که معنادار و با هم هماهنگ بوده و با حوزه کلی کاری شما سازگاری داشته باشند. مثلاً از کنتراست های رنگ آبی در کنار یک نوع رنگ سبز استفاده کنید. یا مثلاً اگر می خواهید محصولی چون مبلمان را در قالب پاورپوینت خود معرفی کنید، از ترکیب رنگ های مانند قهوه ای و کرم استفاده کنید.
  • برای ساخت پاورپوینت سمینار و پایان نامه بهتر است از رنگ های ملایم مانند آبی کم رنگ استفاده کنید.

تعیین تصویر، لوگو و سایز

  • استفاده از تصاویر مرتبط: بهتر است تصاویر مرتبط با موضوع بحث را در اسلاید پاورپوینت خود قرار دهید. مثلا حوزه مدیریت به تصاویری چون مدیران پشت میزنشین یا انواع برگه اسناد و قرارداد نیاز دارد.
  • شکل ها و لوگوها: سعی کنید از شکل هایی استفاده کنید که با محتوای متن قرابت معنایی داشته باشد. مثلا در کل پاورپوینت برای متن های خود از قاب مستطیلی با حاشیه مشخصی استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز، لوگوی شرکت خود را در یک قسمت اسلاید قرار دهید.
  • تناسب اندازه: اندازه قاب کلی پاورپوینت و همچنین اندازه کلی متن، شکل، تصاویر و دیگر اجزا را به گونه ای تنظیم کنید که با هم همخوانی داشته باشند.

استفاده از اسلاید مستر برای ساخت پاورپوینت حرفه ای

وقتی می خواهید بدانید که چگونه قالب پاورپوینت بسازیم؟ مهم است حالت نرم افزار پاورپوینت را روی اسلاید مستر بگذارید. ابتدا یک فایل خالی پاورپوینت باز کنید. سپس سربرگ view را باز کرده و گزینه Slide Master را انتخاب کنید. همچنین می توانید میانبر Alt + W + M را بزنید. در نمای اسلاید مستر، چند طرح کلی اسلاید در سمت چپ نرم افزار و در جای همیشگی اسلاید ها وجود خواهد داشت. اسلایدی که کمی جلوتر قرار گرفته است(اسلاید مادر)، زیرمجموعه اسلاید هایی (اسلاید زیرمجموعه) است که کمی عقب تر واقع شده اند. با اعمال هرگونه تغییر در اسلاید مادر، همه اسلاید های زیرمجموعه به همان صورت تغییر خواهند کرد. اما ویرایش شدن اسلاید های فرزند هیچ اثری روی اسلاید مادر نمی گذارد. اسلاید های فرزند هر کدام ویژگی های جداگانه خود را دارند و هرکدام برای یک کاربرد مشخص مناسب اند.

تنظیم اسلاید مادر

  • قسمت های کلی اسلاید مادر: هر اسلاید مادر شامل سه قسمت کلی است: ۱- تیتر اصلی، ۲- متن، ۳- پانویس ها و بالانویس ها. با تنظیم جای هر کدام از این قسمت ها در اسلاید مادر، تمام اسلاید های پاورپوینت شما به همان صورت در خواهند آمد.
  • تعیین ابعاد اسلاید مادر: به سربرگ Design رفته و گزینه Slide Size را بزنید. در این گزینه می توانید یکی از دو حالت Standard و Wide Screen را انتخاب کنید. همچنین می توانید گزینه Custom Slide Size را بزنید تا ابعاد دلخواه را تنظیم کنید. کافی است در پنجره Slide Size در دو کادر Width و Height اعداد مرتبط با ابعاد مورد نظرتان بنویسید و  OK را بزنید.

جزئیات اسلاید مادر

  • تعیین پس زمینه اسلاید مادر: روی اسلاید مادر کلیک راست کرده و گزینه Format Background را بزنید. پنجره ای در سمت راست نرم افزار پاورپوینت باز می شود. این پنجره دارای گزینه هایی است: Solid Fill، Gradient Fill، Picture Or Texture Fill و Pattern Fill. با استفاده از یکی از این ها پس زمینه را بگذارید.
  • انتخاب ترکیب رنگی اسلاید مادر: در سربرگ Master Slides گزینه Colors را بزنید و یکی از ترکیب های رنگی موجود را انتخاب کنید. همچنین می توانید ترکیب رنگی خودتان را با گزینه Create New Theme Colors بسازید.
  • انتخاب فونت: در سربرگ Slide Master گزینه Fonts را انتخاب کرده و یکی از ترکیب های فونت را انتخاب کنید. همچنین می توانید ترکیب فونتی خودتان را با گزینه آخر ساخته و بیفزایید.
  • تم ها: در سربرگ اسلاید مستر گزینه ای به نام Themes وجود دارد.

استفاده از Placeholder برای اسلاید های فرزند

ابزار مهم دیگر پاورپوینت که کمک می کند که چگونه قالب پاورپوینت بسازیم؟  Placeholder  است. Insert Placeholder در سربرگ Slide Master قرار گرفته است. این ابزار کمک می کند تا بتوانید در هر یک از اسلاید ها محل قرارگیری عکس، نمودار، متن یا غیره را تعیین کنید. گزینه های Insert Placeholder عبارت اند از:

  • Content (محتوای ترکیبی اعم از متن، عکس، چندرسانه ای، نمودار و غیره)
  • Text.
  • Picture.
  • Chart.
  • Table.
  • SmartArt.
  • Media.
  • Clipart.

ویرایش اسلاید های پاورپینت

برای اینکه بدانید چگونه قالب پاورپوینت بسازیم؟ می توانید تغییراتی را روی اسلاید مادر و اسلایدهای فرزند اعمال کنید. مثلا شکل، صوت ویدئو، اینفوگرافیک، انیمیشن و یا متن خاصی اضافه کنید. هر کاری روی هر کدام از اسلاید ها انجام دهید، ثابت می ماند. یعنی می توانید از اسلاید مربوطه برای کابری خاصی که دارد استفاده کنید. مثلاً ممکن است اسلایدی را فقط برای قرار دادن نمودار ساخته باشید. هربار که می خواهید نموداری در فایل پاورپوینتتان بگذارید، کافی است از آن استفاده کنید.

نمونه هایی از ویرایش دلخواه اسلاید ها

  • متن ها: ابتدا هر یک از جعبه متن های اسلاید مادر را انتخاب کنید. آنگاه از سربرگ Home مواردی چون چینش، فونت، بولد یا ایتالیک بودن آن را تعیین کنید. همچنین می توانید پس از کلیک بر روی یک جعبه متن، به سربرگ Format رفته و رنگ کادر، حاشیه کادر و بسیاری از دیگر موارد را تنظیم کنید.
  • افزودن طرح های دلخواه: انجام این مورد بسیار به سلیقه شما بستگی دارد. اما برای نمونه می توانید چند خط ساده را زیر هم بچینید. آنگاه رنگ آن ها را به گونه ای انتخاب کنید که مثلاً از سبز پررنگ در خط اول به سبز کم رنگ در خط اخر برسد. بدین ترتیب یک طرح ساده و زیبا خواهید داشت. یا می توانید موشن گرافیک هایی که از قبل ساخته اید را به اسلاید مادر یا هر یک از اسلایدهای فرزند بیفزایید.

ذخیره قالب پاورپوینت با فرمت مخصوص

  • به سربرگ File رفته .و گزینه Save As را بزنید.
  • در کادر Save As روبروی Save As Type کادر موجود را کلیک کنید.
  • در این کادر گزینه PowerPoint Template را انتخاب کنید.
  • روبروی آن داخل پرانتز نوشته است فرمت potx را انتخاب کنید.
  • نام قالب خود را روبروی File Name بنویسید و آنگاه فولدر موردنظر را برای ذخیره انتخاب کنید.
  • گزینه Save را بزنید.

جمع بندی آموزش ساخت قالب پاورپوینت

نرم افزار پاورپوینت با استفاده از ویژگی Slide Master خود کمک کرده است تا بتوانید اسلاید ها را به صورت یکجا طراحی کنید. البته ساخت قالب پاورپوینت حرفه ای تا حد زیادی به ذوق و سلیقه شما بستگی دارد. همچنین خوب است بتوانید با دیگر نرم افزارهای جانبی چون Adobe Photoshop یا illustrator کار کنید. یعنی اجزای قالب پاورپوینت خود را به صورت های مختلف طراحی کنید. سپس در پاورپوینت بگذارید. تغییر ترکیب رنگی و ترکیب فونت، افزودن انواع المان ها روی اسلاید مادر یا اسلاید فرزند و تعیین ابعاد آن ها از جمله کارهایی است که هنگام ساخت قالب پاورپوینت ضروری خواهد بود.

سفارش پاورپوینت ارزان در دورنوشت

در این مقاله توضیح دهدیم که چگونه قالب پاورپوینت بسازیم ؟ ساخت قالب پاورپوینت از کارهایی است که به خصوص در صورت طراحی مکرر فایل پاورپوینت ضروری خواهد بود. وقتی چند قالب آماده داشته باشید، دیگر لازم نیست هر بار طراحی را دوباره انجام دهید. برای اینکه یک پاورپوینت زیبا داشته باشید، کافیست سفارش پاورپوینت پایان نامه خود را در دورنوشت ثبت کنید.

سوالات متداول در ارتباط با اینکه چگونه قالب پاورپوینت بسازیم؟

چگونه قالب پاورپوینت خود را جذاب کنیم؟

هنگام طراحی قالب پاورپوینت مهم است ترکیب های رنگی خود را ساده و در حد چند رنگ انتخاب کنید. ترکیب های رنگی پیچیده می تواند ذهن مخاطب را آشفته سازد. همچنین فونت هایی را انتخاب کنید که با هم همخوانی داشته باشند. ضمنا از به کاری گیری جملات طولانی یا اشکالی با ابعاد نامتناسب خودداری نمایید.

قانون 5-5-5 در پاورپوینت چیست؟

این قانون برای ساده سازی طراحی متن پاورپوینت است. طبق این قانون نباید بیش از پنج کلمه در هر خط یا بیش از 5 خط در هر اسلاید وجود داشته باشد. همچنین نباید بیش از پنج اسلاید پرجمله را کنار هم بچینید. خوب است این قانون را هنگام طراحی قالب پاورپوینت نیز در نظر داشته باشید و جای زیادی برای متون در نظر نگیرید.

آیا می توانم قالب پاورپوینت دانلود کنم؟

بله. وب سایت هایی هستند که این قالب ها را در اختیار شما می گذارند. اما باز هم بهتر است خودتان قالبتان را طراحی کنید. چراکه می توانید آن را متناسب تر با موضوع کار خود بسازید.

چگونه قالب پاورپوینت حرفه ای طراحی کنیم؟

برای آنکه قالب شما حرفه ای باشد، مهم ترین نکته خلاقیت است. از سوی دیگر خود پاورپوینت ابزارهایی را برای طراحی المان ها گذاشته است. اما بهتر است هنگام طراحی پاورپوینت با نرم افزارهای جانبی مانند فتوشاپ نیز کار کنید و برخی طرح ها را از آنجا وارد پاورپوینت کنید.