آیا شما هم می خواهید بدانید چگونه مقاله دانش آموزی بنویسیم برای اینکه با اصول نوشتن تحقیق دانش آموزی آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. اصول اساسی که در همه تحقیقات دانش آموزی وجود دارند، عبارتند از: کلیات، بدنه اصلی و نتیجه گیری. با ارائه فهرستی از مهمترین نکات انجام تحقیق دانش آموزی به شما دانش آموزان عزیز کمک می کنیم تا مهارت های اصلی منبع دهی و نوشتن تحقیق دانش آموزی را یاد بگیرید.

چگونه تحقیق دانش آموزی بنویسیم؟
اصول نوشتن مقاله دانش آموزی چیست؟

9 اصل جدید برای نوشتن تحقیق دانش آموزی در سال 2022

 روند تحقیق اغلب با یک ایده جذاب برای موضوعی که می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید آغاز می شود. این مطلب شما را با اولین مراحل فرآیند تحقیق آشنا می کند و به شما کمک می نماید تا ایده های خود را محدود کرده و پایه ای قوی برای تحقیق خود ایجاد کنید. اساسا ماهیت تحقیق تلاش برای پاسخ به یک سوال است. برای پاسخ به سوال خود، از کتاب ها، مقالات، پیشینه تحقیقات و یا هر چیز دیگری که می تواند مفید باشد، استفاده کنید. تحقیق یک مهارت فوق العاده مفید برای یادگیری است. برای اینکه با نحوه تحقیق نویسی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم را مطالعه کنید. در ادامه این مقاله به طور کامل اصول نوشتن تحقیق دانش آموزی را بیان می کنیم.

  1. انتخاب موضوع جذاب

  2. برای گردآوری مطالب از منابع معتبر جستجو کنید

  3. مطالب جمع آوری شده را سامان دهی کنید

  4. اهداف تحقیق تان را مشخص کنید

  5. برنامه ریزی تحقیق

  6. بدنه اصلی تحقیق

  7. نتایج  تحقیق

  8. نتیجه گیری و پیشنهادات

  9. منابع و مأخذ

1- انتخاب موضوع جذاب

در اولین مرحله از مقاله برای اینکه بدانید چگونه مقاله دانش آموزی بنویسیم، ابتدا سعی کنید موضوع مناسبی برای تحقیق خود انتخاب کنید. زیرا پایه اصلی تحقیقتان را تشکیل می دهد. برای انتخاب موضوع مناسب باید ببینید خواسته معلم تان چیست و تحقیق پیرامون چه موضوعاتی را پیشنهاد می دهد. انتخاب موضوع می تواند راهنمای اصلی شما در مسیر انجام تحقیق باشد. در نظر داشته باشید موضوعی که انتخاب می کنید باید ساده، روان و قابل درک باشد و همچنین منابع کافی برای سرچ، جستجو و تدوین مطالب نیز در راستای موضوعی انتخابی وجود داشته باشد. انتخاب موضوع مناسب شاید سخت ترین بخش در توسعه یک تحقیق دانش آموزی باشد. شما باید از موارد خیلی کلی و خیلی جزئی اجتناب کنید. در این مرحله، شما فقط باید جهت کلی تحقیق خود را مشخص کنید. در مراحل بعدی می توانید موضوع خود را بسط دهید.

2- برای گردآوری مطالب از منابع معتبر جستجو کنید

قبل از اینکه تحقیق خود را به طور جدی آغاز کنید، یک جستجوی اولیه انجام دهید تا مشخص شود آیا اطلاعات کافی برای نیازهای تحقیقی شما وجود دارد یا نه و زمینه تحقیق خود را تعیین کنید. کلمات کلیدی خود را در عناوین مناسب مجموعه مرجع کتابخانه و منابع دیگر مانند فهرست کتاب های موجود در کتابخانه مدرسه تان، پایگاه های اطلاعاتی و موتورهای جستجوی اینترنتی جستجو کنید. اطلاعات اضافی ممکن است در کتاب های درسی موجود باشد. ممکن است لازم باشد موضوع خود را با توجه به منابعی که در اختیار دارید تنظیم کنید.

3- مطالب جمع آوری شده را سامان دهی کنید

سومین اصل تحقیق نویسی این است که باید تحقیق تان را سامان دهی کنید. ترتیب ارائه مطالب در بخش های مختلف و مرتبط با هم می تواند به شما کمک شایانی نماید. زیرا بدین ترتیب از پراکندگی و گسستگی مطالب جلوگیری می کنید و می توانید با تمرکز بر روی هر بخش، تحقیق عالی و مطلوبی را انجام دهید.

4- اهداف تحقیق تان را مشخص کنید

در این مرحله از مقاله برای اینکه بدانید چگونه مقاله دانش آموزی بنویسیم باید این نکته را بدانید که تمامی تحقیقات دانش آموزی باید دارای هدف مشخصی باشند. هدف هر تحقیق، نیروی محرک فرایند تحقیق است. زیرا اگر تصور روشنی از آنچه در حال انجام آن هستید نداشته باشید، کل تحقیق شما فاقد اعتبار است. هدف تحقیق نشان دهنده مسیر کلی تحقیق شما می باشد و به این لحاظ باید با دقت فراوان آن را تعیین کنید تا در ادامه مسیر دچار سردرگمی نشوید.

5- برنامه ریزی تحقیق

مراحل انجام تحقیق علمی بايد به صورت استاندارد انجام شود و تمام ابعاد محتوای تحقیق و زمان انجام تحقیق به صورت گام به گام در نظر گرفته شود. با برنامه ریزی دقیق شما دانش آموزان عزیز می توانید بدون استرس و با تمرکز کارتان را پیش ببرید و در موعد مناسب تحقیق را به معلم خود تحویل دهید.

6- بدنه اصلی تحقیق

بدنه اصلی تحقیق دانش آموزی شما حائز اهمیت است و باید دربرگیرنده نکات اصلی و دقیق موضوع تحقیق با جزئیات کامل باشد. به عنوان مثال اگر موضوع تحقیق شما پیرامون استفاده از رسانه های اجتماعی است، باید در این بخش تعاریفی از رسانه های اجتماعی، انواع رسانه ها، مزایا و معایب استفاده از رسانه های اجتماعی، کاربردها و …. را بسط دهید. این بخش قلب کار شما محسوب می شود و جمع آوری مطالب علمی مناسب از کتب یا مقالات می تواند راهنمای خوبی برای انجام این بخش باشد.
هنگامی که موضوع اصلی و کلمات کلیدی برای تحقیق خود را مشخص کردید، یک یا چند منبع مطالعاتی پیشین برای مطالعه پیدا کنید. این منابع به شما کمک می کنند تا زمینه وسیع تری از تحقیقات خود را بفهمید و آنچه را که درباره موضوع شما شناخته شده است به طور کلی بیان کنید. رایج ترین منابع، کتابها و مقالات هستند. از موتورهای جستجو و مطالب موجود بر روی وب سایت های اینترنتی، کتب کار شده در زمینه موضوعی تحقیق تان، مجلات، روزنامه ها و … نیز می توانید استفاده کنید.

7- نتایج تحقیق

در این قسمت از مقاله برای اینکه بدانید چگونه مقاله دانش آموزی بنویسیم؟ باید بدانید که این بخش نتایج کلی تحقیق تان را ارائه می دهد. دقت داشته باشید گنجاندن این بخش در تحقیق تان می تواند انسجام مناسب و مطلوبی را به کارتان ببخشد و در عین حال باعث عدم ایجاد سردرگمی در ذهن مخاطب یا معلم تان می شود. شما دانش آموزان عزیز با ارائه این بخش نشان می دهید که چه تحقیقی را پیرامون چه موضوعی انجام داده اید و حالا چه نتایجی را از تحقیق خود کسب کرده اید.

8- نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری بیانیه ای است که در آن راه حل مشکل پیشنهادی را بر اساس یافته های تحقیق ارائه می دهید. این قسمت متن نشان می دهد که آیا تحقیق شما موثر بوده است یا خیر. در بیانیه پایانی خود می توانید در مورد مزایای احتمالی که ممکن است نتایج شما برای جامعه داشته باشد، صحبت کنید. شما باید پرتلاش و خلاق باشید تا در انجام یک تحقیق خوب موفق شوید که نه تنها برای شما بلکه برای همه مفید خواهد بود. هرچه بیشتر از انجام تحقیق دانش آموزی خود لذت ببرید، به میزان بیشتری مسئولیت انجام این کار دشوار را بر عهده می گیرید. هرگز از پرسیدن سوال دریغ نکنید. پرسیدن سوال از افراد دیگری که از موضوع تحقیق شما مطلع هستند، به شما کمک می کند تا به نتایج صحیح برسید. اکنون که مراحل فرآیند تحقیق را فرا گرفته اید، می توانید شروع به انجام آن کنید.

9- منابع و مأخذ

این بخش نیز نشان دهنده پشتوانه علمی و استحکام تحقیق شما است. سعی کنید مطالب یا سایت ها و مقالات و کتبی که در راستای جمع آوری ادبیات تحقیق خود استفاده می کنید، را در این بخش ارائه دهید. به این ترتیب معلم تان می تواند با رجوع به این لینک ها و منابع از صحت محتوای ارائه شده در تحقیق تان اطلاع یابد. این بخش را نادیده نگیرید و در بکارگیری اسناد و مقالات و کتب علمی موجود در کتابخانه مدرسه تان یا موجود بر روی سایت ها استفاده نمایید تا تحقیق تان از مطالب غنی و مطلوب برخوردار شود. برای اطلاع از انجام رفرنس نویسی پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه رفرنس دهی را مطالعه کنید.

انجام تحقیق دانش آموزی فوری در دورنوشت

در این مقاله با اصول نوشتن مقاله دانش آموزی آشنا شدید. همچنین آموختید که چگونه مقاله دانش آموزی بنویسیم. در نظر داشته باشید که تحقیق شما باید از بخش های مختلف که دارای انسجام کافی هستند، تشکیل شود. به طور کلی برای نوشتن یک تحقیق دانش آموزی خوب مراحل زیر را باید در نظر بگیرید:

  • مرحله 1. ایجاد یک موضوع.
  • مرحله 2. اطلاعات را پیدا کنید.
  • مرحله 3. ارزیابی اطلاعات.
  • مرحله 4. اطلاعات را بنویسید، سازماندهی کنید و بین آنها ارتباط برقرار کنید.

در نظر داشته باشید یک تحقیق علاوه بر نمره خوبی که برای شما به همراه دارد، می تواند یادگیری و مهارت های علمی و تحقیقاتی شما را نیز تقویت نماید. تحقیق دانش آموزی و فراگیری اصول نوشتن آن می تواند در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز به شما کمک کند.

در پایان بعد از مطالعه این مقاله اگر زمان کافی برای انجام تحقیقات دانش آموزی خود را نداشتید، پیشنهاد می کنیم سفارش تحقیق فوری خود را در دورنوشت ثبت کنید.

پرسش های متداول در زمینه اینکه چگونه مقاله دانش آموزی بنویسیم؟

قیمت تحقیق دانش آموزی چقدر است؟

هزینه تحقیق دانش آموزی به تعداد صفحات تحقیق، زمان انجام و کیفیت کار بستگی دارد.

یک تحقیق دانش آموزی خوب متشکل از چه بخش هایی است؟

یک تحقیق دانش آموزی خوب متشکل از بخشهای مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری می باشد.

در انجام تحقیق دانش آموزی کدام بخش به عنوان مهمترین بخش تحقیق محسوب می شود؟

بخش انتخاب موضوع تحقیق، همواره دارای بیشترین اهمیت در انجام یک تحقیق دانش آموزی خوب می باشد.

برای معلمین گرامی کدام بخش تحقیق دانش آموزی دارای بیشترین اهمیت است؟

همه بخشها برای معلمین دارای اهمیت است.

ویژگی های یک تحقیق دانش آموزی خوب چیست؟

یک تحقیق دانش آموزی خوب باید دارای عنوان مناسب باشد، دارای محتوای علمی غنی و اصولی در بخش بدنه اصلی باشد و بخش نتیجه گیری نیز که به گردآوری و ارائه نکات مهم تحقیق می پردازد.