آیا می خواهید بدانید چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟ برای اینکه پی ببرید که موضوع تحقیق چگونه تعیین می شود. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. انتخاب موضوع اولین و شاید مهمترین مرحله انجام تحقیق دانشجویی است. این مرحله اهمیت بقیه مراحل تحقیق را تعیین می‌کند. مهم است که مطمئن شوید یک موضوع قوی و جذاب را انتخاب کرده‌اید. عنوان تحقیق باید به نحوی انتخاب شود که منابع کافی و موثق وجود داشته باشند. استفاده از عناوین تکراری باعث می شود از ارزش تحقیق شما کاسته شود. برای اینکه با نوشتن تحقیق آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه یک تحقیق خوب بنویسیم؟ را مطالعه کنید.

چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟
موضوع تحقیق چگونه تعیین می شود؟

معرفی 9 راز کلیدی برای انتخاب موضوع تحقیق که هیچ دانشجویی نمی داند

توانایی انتخاب موضوع تحقیق یک مهارت مهم برای هر دانشجویی است. اساسا تمامی دانشجویان به این مرحله که می رسند، احساس ناتوانی می کنند. دلیل آن هم این است که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند. برای اینکه بدانید چگونه یک موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟ نیاز است چند مرحله مهم برای انتخاب عنوان یک تحقیق جذاب را بدانید. به این ترتیب انتخاب موضوع تحقیق می تواند سریع، آسان و حتی سرگرم‌کننده باشد. در این مقاله خواهید دید که چگونه می‌توانید در 9 مرحله آسان و بدون استرس موضوعات تحقیق را بیابید.

  1. حوزه مطالعاتی خود را مشخص کنید

  2. موضوع تحقیق کاربردی باشد یا تئوری؟

  3. علاقه خود را مبنا قرار دهید

  4. موضوعات مختلف را لیست کنید

  5. منابع موضوع تحقیق را بررسی کنید

  6. ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع چیست؟

  7. بررسی پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

  8. اهداف تحقیق را بیان کنید

  9. عنوان جدید و منحصر به فرد انتخاب کنید

1- حوزه مطالعاتی خود را مشخص کنید

اولین مرحله برای اینکه بدانید چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟ این است که حوزه مطالعاتی خود را مشخص کنید. تا ببینید چه موضوعی برای شما مناسب است. بهتر است چیزی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید. بهتر است مشخص کنید به چه حوزه ای در رشته خود علاقه دارید، مثلا اگر در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می کنید، بین جامدات، سیالات و ساخت و تولید به کدام یک علاقه دارید. سپس در مورد حوزه مطالعاتی خود عنوان دلخواه انتخاب کنید.

2- ماهیت موضوع تحقیق خود را مشخص کنید

ماهیت موضوع به شما کمک می کند که بتوانید مسیر تحقیق خود را ترسیم کنید. وقتی بدانید چه موضوعی مد نظر شماست، دیگر سردرگم نمی شوید و بهترین تحقیق را ارائه می دهید. در ابتدای انجام تحقیق بهتر است مشخص کنید که آیا می خواهید موضوعتان کاربردی باشد یا صرفا به یک موضوع بنیادی بسنده می کنید. برای آشنایی با موضوعات بنیادی و کاربردی پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت تحقیق بنیادی و کاربردی را مطالعه کنید. در آغاز پروژه مشخص کنید که پروژه کمی مد نظر است یا کیفی؟ برای آشنایی با این تحقیقات می توانید مقاله تفاوت تحقیق کمی و کیفی را مطالعه کنید.

3- علاقه خود را مبنای انتخاب موضوع تحقیق قرار دهید

برای انجام تحقیق دانشجویی در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی باید علاقه خود را در اولویت قرار دهید. علاقه باعث می شود در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. گاها موضوعات سخت باعث می شوند که بسیاری از دانشجویان در اواسط مسیر خسته شوند و دیگر ادامه ندهند. اما اگر علاقه داشته باشید تا انتهای مسیر تلاش خواهید کرد و تحقیق خود را به سرانجام خواهید رساند. پس اگر می خواهید بدانید که چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنید علاقه را در اولویت قرار دهید.

4- موضوعات مختلف را لیست کنید

وقتی که حوزه مطالعاتی، ماهیت و علاقه خود را مشخص کردید، می توانید عناوین را انتخاب کنید. سعی کنید یک لیست از موضوعات مختلف انتخاب کنید و بین آنها عنوانی را برگزینید که جذاب و منحصر به فرد باشد. تمامی موضوعات در یک رساتا باشند تا دچار سردرگمی نشوید. برای انتخاب موضوع تحقیق سراغ منابع معتبر لاتین بروید تا دیدتان باز شود. از انتخاب کردن موضوعات سخت و پیچیده پرهیز کنید. کلمات کلیدی موضوع تحقیق را به نحوی انتخاب کنید که در هنگام جستجو کردن در دسترس باشند. توجه کنید که به هیچ وجه طول عنوان تحقیق خود را بلند انتخاب نکنید.

5- منابع موضوع تحقیق را بررسی کنید

برا انجام تحقیق دانشجویی حرفه ای، لازم است قبل از اینکه موضوع را پیدا کنید، از گسترده بودن منابع آن آگاهی داشته باشید. منابع موضوع تحقیق شما باید آنقدر وسیع و در دسترس باشد که شما بتوانید از آنها الگو بگیرید. هرگز موضوعی را انتخاب نکنید که منبع موثق نداشته باشد. منابع فقط مقالات ژورنال های معتبر محسوب می شوند. نحوه انجام رفرنس دهی متن اصول استاندارد دارد که باید همیشه رعایت کنید.

6- ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع چیست؟

در این قسمت باید مشخص کنید که عنوانی که انتخاب کرده اید چه اهمیتی دارد؟ در چه موقعیت و جایگاهی ارزشمند است؟ باید مشخص کنید چه ضرورتی دارد که بر روی این موضوع تحقیق انجام شود؟ با انجام این تحقیق چه مشکلی حل می شود؟ آیا می توان تحقیق را مبانی انجام سمینار ارشد و یا پروپوزال ارشد دانست.

7- بررسی پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

برای اینکه یک تحقیق حرفه ای داشته باشید لازم است بدانید در گذشته چه پژوهش هایی در مورد موضوع تحقیق شما انجام شده است. فقط به پژوهش های داخلی اکتفا نکنید و حتما از پژوهش های خارجی برای پیشبرد اهداف خود کمک بگیرید. با رجوع به پیشینه تحقیقات به راحتی می توانید یک تحقیق جذاب تهیه کنید. پژوهش های گذشته باعث می شود محدودیت ها و چالش های موضوع خود را دریافت کنید و در جهت رفع آن اقدام نمایید.

8- اهداف تحقیق را بیان کنید

برای اینکه بدانید چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟ باید اهداف تحقیق را مشخص کنید. اهداف پژوهش به خوبی مشخص می کنند که تحقیق به دنبال چه چیزی است. در انتها، تحقیق دانشجویی با توجه به هدف اصلی، نتیجه گیری شود. اگر هدف تحقیق مشخص نشود، نمی توان به یک نتیجه گیری مدون دست یافت. پس توصیه اکید می شود قبل از اینکه موضوع تحقیق را مشخص کنید، حتما اهداف تحقیق را تعیین کنید.

9- عنوان جدید و منحصر به فرد انتخاب کنید

در این مرحله به راحتی شما می توانید یک موضوع جذاب و جدید انتخاب کنید. تمامی مراحل را به ترتیب پشت سر بگذارید. عنوان را به نحوی انتخاب کنید که منبع وسیع داشته باشد. برای اینکه بدانید چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنید از بین لیست عنوان ها، موضوعی که بیشترین کاربرد و نوآوری را دارد انتخاب کنید. از انتخاب موضوعات تکراری خودداری کنید.

ارائه راهکارهای شگفت انگیز برای اینکه بدانید چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟

  • مدتی را به بررسی مقالات در ژورنال های معتبر در رشته تحصیلی اختصاص دهید.
  • موضوع تحقیق خود را در یکی از منابع مرجع بررسی کنید.
  • ایده ‌های موضوعی را با استاد خود در میان بگذارید.
  • پژوهش های پیشین را مطالعه کنید.
  • مقالات لاتین مرتبط با موضوع خود را ترجمه کنید.
  • موضوعی انتخاب کنید که نوآوری داشته باشد.
  • موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.
  • موضوع شما در کجا مهم است؟ در سطح محلی، ملی یا بین‌المللی.
  • آیا مکان های خاصی تحت تأثیر موضوع وجود دارد؟
  • آیا می‌خواهید موضوع خود را با پژوهش های دیگر مقایسه کنید؟

جمع بندی در ارتباط با اینکه چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟

در پایان این مقاله امیدواریم که توانسته باشیم آموزش دهیم که چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم. انتخاب موضوع مورد نظر شما اولین قدم در انجام تحقیق دانشجویی است. توجه داشته باشید که انتخاب یک موضوع خوب ممکن است دشوار. برای انتخاب یک موضوع خوب و جذاب به اندازه کافی باید تمرکز داشته باشید. یک موضوع تحقیقاتی خوب مجموعه ای از تحقیقات مرتبط را در دسترس خواهد داشت. شناسایی موضوعی با ویژگی‌ هایی که در این مقاله ذکر شد، در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند.

سفارش تحقیق دانشجویی ارزان قیمت در دورنوشت

برای اینکه یک تحقیق حرفه ای داشته باشید، صفر تا 100 تحقیق دانشجویی خود را به ما سفارش دهید. انجام تحقیق دانشجویی زمان بدون نقص انجام می شود که به دست یک کارشناس ماهر نوشته شود. اگر برای یافتن موضوع تحقیق و یا انجام تحقیق دانشجویی خود دچار مشکل هستید، حتما سفارش تحقیق خود را به ما بسپارید. برای اینکه از تخفیف ویژه دورنوشت برخوردار شوید، همین حالا سفارش خود را ثبت کنید.

پرسش های متداول در ارتباط با اینکه چگونه موضوع تحقیق انتخاب کنیم؟

برای انتخاب موضوع تحقیق از چه وب ‌سایت ها و پایگاه داده ای می‌توان ایده گرفت؟

برای اینکار می توانید از وب سایت ژورنال های معتبر که مقالات جدید منتشر می کنند ایده بگیرید.

دلیل حساسیت بر روی انتخاب موضوع تحقیق چیست؟

انتخاب موضوع جذاب و تاثیرگذار کلید نوشتن تحقیق حرفه ای است. اگر این مرحله به درستی انجام نشود، بقیه مراحل تحت تاثیر قرار گرفته و ضعیف نگارش می شوند.

موضوع تحقیق تا چه اندازه‌ای می‌تواند بر روی روند کلی تحقیق تاثیرگذار باشد؟

اگر عنوان تحقیق به درستی انتخاب نشود، پژوهشگر سردرگم می شود و ممکن است در نیمه کار تحقیق را نیمه تمام رها کند.

زمان تقریبی لازم برای انتخاب موضوع مناسب تحقیق چه مقدار باید باشد؟

بستگی به پژوهشگر دارد. ممکن است در یک چند ساعت به نتیجه برسد.

حوزه انتخابی موضوع تحقیق باید بسیار گسترده باشد یا اینکه حوزه محدودی را انتخاب نماییم؟

حوزه ای را انتخاب کنید که منابع اطلاعاتی کافی در آن زمینه وجود داشته باشد.